اطلاعات سايت

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب
کل مطالب : 16
کل نظرات : 13

بازديد امروز : 9 نفر
بارديد ديروز : 18 نفر
بازديد هفته : 178 نفر
بازديد ماه : 164 نفر
بازديد سال : 2,813 نفر
بازديد کلي : 23,718 نفر

افراد آنلاين : 1
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
کدهاي اختصاصي
پشتيباني
theme by
roztemp.ir
RSS

Powered By
Rozblog.Com
تبليغات
رزتمپ
آخرين ارسال هاي انجمن
عنوان پاسخ بازديد توسط
قلب مزرعهٔ زبان 0 62 arya

سنگان( که در قدیم معربش سنجان بوده و پرجمعیت ترین شهر از شهرستان خواف می باشد ) یکی از شهرهای استان خراسان رضوی با جمعیت تقریبا ۱۸ هزار نفر است و دارای بزرگترین معدن سنگ اهن خاورمیانه می‌باشد .

این شهر تاریخی که زمانی مسکن اصلی پارسیان هند بود در کشاکش دهر و فراز و نشیب های فراوانی به خود دیده  و حملات یاغیان و طمع ورزان زیادی را تحمل کرده است .

هر حاکم متجاوزی چشم به خواف داشت ابتدا به فکر تصرف سنگان بر می آمد و تا سنگان را تصرف نمی کرد در بقیه نواحی موفق نمی شد .

سنگان اگرچه قبل از اسلام اهمیت داشته ولی حداقل از آغاز اسلام تا قرن نهم هجری از شهرهای معتبر بحساب آمده و جغرافی دانان و مورخان از آن به عنوان یکی از شهرهای پنجگانه ولایت خواف یا شهرهای معروف نیشابور نام برده اند .

از جمله استخری .ابن حوقل .یاقوت حموی و جغرافی دانان قرن چهارم آنرا از شهرهای نیشابور دانسته اند .

اگرچه از قرن دهم سنگان سیر نزولی داشته ولی در همه حال بواسطه ی مرکزیت و واقع شدن در مسیر هرات به خواف .سلامه .زوزن و خرگرد مورد هجوم متجاوزان قرار گرفته که اثرات زیان بار و عقب ماندگی های مادی و معنوی را سبب شده است

به طوری که در صدر اسلام لشکر اسلام به فرماندهی عبدالله ابن عامر برای حمله به هرات به سنگان آمده و زردتشتیان متعصب با آن مقابله نمودند.

آرامگاه خواجه انجیر و حضرت سلطان شکربار مربوط به همین واقعه است که پارسیان سنگانی اسلام را نپذیرفتند و جزیه هم ندادند و مبارزه نکردند

بلکه سر به بیابان گذاشته و بعد از طی طریق از جزیره هرمز کنونی در خلیج فارس به ایالت گجرات هندوستان رهسپار شدند و در آنجا روستایی بنا نمودند بنام  سنگان و پارسیان هند از تبار همین سنگانی های امروزند .

 

این شهر آثار باستانی زیادی دارد که از جمله می توان به مسجد گنبد، مسجد جامع قدیم سنگان و آسبادهای آن اشاره کرد.

مسجد جامع سنگان شامل یک ورودی، دو ایوان شرقی و غربی، کفش کن و گنبدخانه است.

 

و در نزدیکی مسجد گنبد شهر سنگان قرار گرفته است.

در این مسجد نیز مانند دیگر مساجد خوارزمشاهی موجود در خراسان از تزیینات زیبای آجرکاری و کاشی های فیروزه ای بهره گرفته شده است که با طرح های متنوع قابل مشاهده می باشد.

مسجد جامع سنگان خواف مربوط به دوره خوارزمشاهی است و در  شهر سنگان پائین خواف ، کوچه جلالی ها واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

سنگان دارای چهار قلعه می‌باشد که دو تای آن تخریب شده‌است.

شهر سنگان با پیشينه تاریخی طولانی در شرق ایران می‌باشد وجه تسمیه آن بدلیل مزار شاه سنجان است که با گذشت زمان به سنگان تغییر یافت .

آب و هوای گرم و خشک با تابستانهای گرم و سوزان و نوازش بادهای صد و بیست روزه سیستان، مردمانی سخت روی و مخلص را در دل خود پرورانده است 

ضمناً لباس محلی مردم سنگان سفید با عمامه سفید می باشد.

مساحت شهر سنگان ۳۱۵ کیلومتر مربع می باشد و  ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد  و ارتفاع متوسط منطقه ۱۷۰۰ متر از سطح دریا می باشد.

این شهر از شمال به تایباد، از جنوب به شهرستان قائنات و بخش جلگه زوزن از شرق به کشور افغانستان و از غرب به شهرستان خواف منتهی می گردد.

وضعيت طبيعي آن جلگه اي ميباشد.

از مهمترین خیابان های شهر سنگان می توان به خیابان‌های خاتم الانبیا (ص)  ، امام خمینی (ره) ، مولانا ، اندیشه ، میر قوام الدین و خیابان معدن اشاره کرد.

مزارهای شهر سنگان : مزار دو برادر پیر دهقان، مزار ،حضرت سلطان شكربار(ميرعلي پرنده)، مزار شیخ یعقوب ، مزار پیر عسکری ، مزار خواجه محمد چهار طاق ، مزار میر قوام الدین ، مزار خواجه روشنایی که در نزد مردم از احترام بالایی برخوردار می باشند .

محصولات کشاورزی گندم، جو، پسته، زیره سبز، سیر، پیاز، تولید و تکثیر نهال کاج، سوغات شهر آبنبات مخصوص - پسته زعفران و ...می باشند.

صنایع دستی سنگان : نمد بافی(نمد مالی) : که از دیر باز در اندازه مختلف رواج داشته و تمام مواد اولیه آن حاصل دسترنج صاحبان این حرفه است و هم اکنون بیش از ۱۰ کارگاه سنتی و صنعتی در سنگان واقع در خیابان مولانا وجود دارد

تنور سازی: که به همت استاد تنور شیرمحمد بهشتی در جریان است .

مناطق تفریحی و دیدنی شهر سنگان :  دره سرسبز دردوی - کلاته شیخ-دو كوهه-كلاته كلان-باغك- کیسه نان-سملکی- جین آباد و خوشابه -مرغزار- و...


درباره : سنجانا ,
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 8

بازديد : 2684
[ پنجشنبه 1397/11/11 ] [ 11 ] [ ســـنـــجـــانـــی 🤍 ]
مطالب مرتبط
ارسال نظر براي اين مطلب
اين نظر توسط علیرضا در تاريخ 1396/04/29 و 13:44 دقيقه ارسال شده است

شهر خوبیه ممنونم

اين نظر توسط سارا در تاريخ 1395/09/14 و 20:21 دقيقه ارسال شده است

خیلی عالی بود ممنون و متشکرم و خیلی خیلی از زحمتان شما تشکر می کنم


کد امنیتی رفرش
.: Weblog Themes By roztemp :.

درباره وبلاگ

این چنین است زندگی مردان بزرگ، مردانی که نور را از بالا دریافت کرده و آن را به دیگران که امکان دریافت آن را ندارند، باز می تابانند. آنها طلوع خورشید را بر بلندای کوه شاهد هستند و داستان آن را برای سایر همراهانشان که در پایین دره خواب هستند، نجوا می کنند، باشد که بیدار شویم. آن ها سعادت را فقط برای خود نمی خواهند، بلکه به هر کس که خواهان باشد می دهند. حضور آن ها جامعه را تغییر می دهد و در حضور آن ها انسان احساس می کند که می تواند مقدس باشد.
موضوعات
سنجانا
اســـلامـــی
جست و جو

رزتمپ